Saturday, July 19, 2008

Jasanya tidak ternilai

Tahun ini merupakan ulang tahun ke-90 bagi bekas Presiden kulit hitam pertama Afrika Selatan Nelson Mandela. beliau boleh dikatan seorang pemimpin yang berkarliber di mana berjaya membesaskan Afrika Selatan melalui dasar aparteid walaupun beliau telah di penjarakan selama 3 dekat.

lumrah manusia yang di lahirkan telah di tetapkan qada dan qadar mereka dan Ikon pergerakan antiaparteid dan Presiden kulit hitam pertama Afrika Selatan Nelson Mandela kita dapat dilihat apabila masih lagi di takdirkan menjadi pemimpin atau Presiden pertama Afrika Selatan dari tahun 1994 hingga 1999 walaupun telah di penjarakan selama 3 dekat.

kalau kita bangga dengan pemimpin-pemimpin kita terdahulu seperti Tunku Abdul Rahman Putra Al-haj, iaitu bapa kemerdekaan negara kita, orang atau bangsa Afrika Selatan juga berbangga dengan dikurniakan seorang pemimpin yang berkarliber yang berjaya membuka laluan kepada orang kulit hitam memimpin negara mereka sendiri sekaligus membawa kepada perubahan dalam bangsa mereka yang sebelum ini terkenal sebagai hamba sama ada dalam ataupun luar negara mereka sendiri.

kesimpulannya, tidak ada yang mustahil di dunia ini dan apa yang menimpa dalam diri kita, kita mesti terima dengan redha kerana semua yang ALLAH lakukan kepada kita ada hikmahnya yang baik kepada kita tetapi kita tidak dapat melihatnya bak seperti kata seorang pujangga, jika satu pintu kebahgiaan hatimu tertutup janganlah kamu bersedih kerana seribu pintu kebahgiaan telah terbuka untuk kamu cuma kamu tidak dapat melihat seribu pintu kebahgiaan itu... SELAMATTT

1 comment:

aiShaH said...

Pemimpin yg mulia akan sentiasa di hormati dan di sanjung tinggi.