Sunday, July 20, 2008

Mengapa nak membazir

saya baru-baru ni terbaca artikel yang bertajuk "harga tidak munasabah" dalam berita harian keluaran Ahad 20 Julai 2008. ini berikutan mengapa tanda harga RM11 juta untuk Perisian Keputusan Sistem Sukan Malaysia yang terbengkalai?????????

perisian tersebut jauh lebih mahal jika dibandingkan dengan perisian yang di gunakan untuk sukan yang lebih tinggi (high class) seperti Sukan Komanwel 1998 dan Sukan Sea 2001 akibat daripada itu Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM) Datuk Sieh Kok Chi, berkata gejala menangguk di lubuk emas ini perlu segera ditangani bagi mengelak pembaziran wang berjuta-juta.

dalam pada masa yang sama Datuk Sieh Kok Chi juga turut berkata saya hairan mengapa MSN (Majlis Sukan Negara) tidak menggunakan perisian yang sudah terbukti dan ditawarkan dengan harga RM 1.8 juta sebaliknya memilih perisian baru dengan harga lebih RM 11 juta tetapi belum tentu keberkesanannya.

saya juga sependapat dengan Datuk iaitu mengapa mahu membayar lebih atau menggunakan sesuatu yang mahal yang belum pasti keberkesanannya sedangkan ada yang lebih murah dan terbukti keberkesanannya.

janganlah menjadi perumpamaan seperti gajah di depan mata tidak di nampak tetapi kuman di seberang di nampak. mengapa kita mahu membazirkan wang kerajaan semata-mata untuk sesuatu yang belum pasti, kan elok kita gunakan wang tersebut untuk tujuan yang lebih berfaedah seperti salurkan kepada sekolah-sekolah sukan di Malaysia ataupun salurkan kepada yang lebih memerlukan, kan ada faedahnya dan ini baru dikatakan sistem pengurusan yang sistematik walaupun saya kadang kala kurang sistematik sikit dalam menjawab soalan "final exam".

wang RM11 juta bukanlah nilai yang sedikit jadi ia mesti di gunakkan sebaik-baiknya untuk kebaikkan atau faedah bersama di masa hadapan. SELAMATTTTT

1 comment:

aiShaH said...

Saya setuju dgn pendapat awak.. kena hendakla kaji dulu keberkesanannya.. yg penting kena ingat duit yg akan digunakan tu duit rakyat.. so bila membeli sesuatu biarlah untuk kepentingan 'BERSAMA'