Sunday, July 20, 2008

LKIM membantu penduduk Tok Bali

tindakan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysai (LKIM) yang bakal melaksanakan program akuakultur di Tok Bali Kelantan merupakan satu berita gembira bagi penduduk setempat di sana, ini kerana akibat daripada perlaksanaan program ini penduduk setempat akan dapat menikmati pendapatan sebanyak RM500 sebulan.

program akuakultur Fish Protech ini di jangkakan di laksanakan menjelang Januari tahun depan yang menelan belanja kos RM10 juta dan teknologi ini di datangkan khas dari Australia dan ia mampu mengatasi risiko kematian ikan pada kadar hanya lima peratus berbanding pembiakan dalam sangkar iaitu sehingga 30 peratus.

ini merupakan satu tindakan yang baik kerana melalui perlaksanaan program ini dapat meningkatkan pendapatan, selain menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk di Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) terutama penduduk miskin tegar. melalui usaha ini juga LKIM juga dapat mencapai tahap pengeluaran ikan yang stabil, di samping kurang bergantung kepada mengimport ikan daripada Indonesia dan Thailand dan mengikut perangkaan LKIM, Malaysia mengimport 171,450.34 tan ikan bernilai RM856 juta dari Januari hingga Jun pada 2005 dan daripada jumlah itu, import dari Thailand sebanyak 105,618.33 tan, manakala Indonesia hanya 15,068.20 tan.

kesudian LKIM melaksanakan program akuakultur ini di Kelantan merupakan satu tindakan yang tepat kerana selain faktor cuaca LKIM juga dapat membantu penduduk setempat dengan memberi peluang pekerjaan dan sekaligus menambah pendapatan penduduk setempat di sana. SELAMATTTT

3 comments:

aiShaH said...

Bagus kalau ramai yg mahu terlibat dalam usaha sebegini

aQu daN SesuAtu said...

tu lah puan.....
peluang dah depan mata.....
bak kata pepatah
kalau kail panjang sejangkal
jangan laut yang luas nak di pancing.
betui ka pepatah tu?????
hehehehehheh

aQu daN SesuAtu said...

tu lah puan.....
peluang dah depan mata.....
bak kata pepatah
kalau kail panjang sejangkal
jangan laut yang luas nak di pancing.
betui ka pepatah tu?????
hehehehehheh